Rétorický souboj
Myslíte si, že by undergroundoví písničkáři mohli přežít v dnešní popmusic? Že je možné, aby vydali CD a to bylo následně nejprodávanějším v ČR?
Alternativní a undergroundový písničkáři by v dnešní pop music nepřežili, přežít by nechtěli, nebyl by to jejich zájem. Jejich hudba není popová. Texty popových písní bývají bez vyššího obsahu, kdežto texty písničkářů mají hloubku a chtějí něco sdělit.
Odpověď na podotázku je částečně sdělena výše. Nechtějí se nechat „semlít“ mainstreamovou poptávkou, proto by se jejich album pravděpodobně nejprodávanější nestalo.
Jakého undergroundového písničkáře považujete za nejvýznamnějšího a proč?
Za nejvýznamnějšího písničkáře bychom označily asi Karla Kryla. Jeho jméno je nejznámější a právě on byl průkopníkem nové hudební vlny v tehdejším Československu. V roce 1968 po vstupu Varšavských vojsk zpívali bouřící se Češi právě jeho písně, které z počátku hrály dokonce v rozhlase.
Jakého dnešního zpěváka/zpěvačku/skupinu/písničkáře byste mohli srovnávat s undergroundovými písničkáři a proč?
V současné době by se daly k undergroundovým písničkářům přirovnat punkové kapely. Ne formou, ale obsahem ano. Stejně jako písničkáři se vyjadřují kriticky k soudobé podobě světa. Svou hudbou něco sdělují.
Za nynějšího undergroundového písničkáře by se dal označit i Xavier Baumaxa. Jeho zdánlivě nesmyslné texty rovněž skrývají vyšší obsah, reaguje na věci, s nimiž není spokojen.
Text: Radka Chmelová